سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سختی آب چیست؟


آب سخت به آب حاوی کاتیون های منیزیم ، کلسیم ، آهن ، منگنز ، استرانسیم و ... گفته میشود. ولی با توجه به اینکه مقدار آهن ، منگنز و استرانسیم در آب بسیار کم میباشد بنابراین مجموع کلسیم و منیزیم موجود در آب، سختی آب به حساب می آید.

انواع سختی آب :

سختی آب بر دو نوع سختی دائم (permanent hardness)  و سختی موقت (temporary hardness)  میباشد و مجموع آنها را سختی کل (Total hardness) مینامند.
سختی گیر آب به منظور رفع سختی آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقدار سختی آب بر مبنای مقدار املاحی نظیر کلسیم، منیزیم، آهن و منگنز بر حسب میلی گرم بر لیتر بر مبنای کربنات کلسیم اندازه گیری می شود. در این راستا آب نرم سختی زیر 50 میلی گرم بر لیتر بر مبنای کربنات کلسیم دارد که در استانداردهای تاسیساتی نظیر اشری و کریر توصیه می‌شود که سختی آب تغذیه در سیستم‌های تاسیساتی در این محدوده است. اگر سختی آب بین 51 الی  100 میلی گرم بر لیتر بر مبنای کربنات کلسیم باشد به آن آب نرم (متوسط) می‌گویند. اگر سختی آب بین 101 الی 150 میلی گرم بر لیتر بر مبنای کربنات کلسیم باشد به آن آب سخت (کم) می‌گویند. اگر سختی آب بین 151 الی 200 میلی گرم بر لیتر بر مبنای کربنات کلسیم باشد به آن آب سخت (متوسط) می‌گویند. اگر سختی آب بین 201 الی 300 میلی گرم  بر لیتر بر مبنای کربنات کلسیم باشد به آن آب سخت می‌گویند و اگر سختی آب بیش از 300 میلی گرم  بر لیتر بر مبنای کربنات کلسیم باشد به آن آب خیلی سخت می‌گویند. سختی آب ایران به طور متوسط در مقیاس سخت و خیلی سخت است به همین دلیل مشکلات رسوبات گچی و آهکی بسیار دیده می‌شود.

 سختی گیر رزینی چیست؟

یکی از بزرگترین مشکلات آب برای استفاده خوراکی و همچنین استفاده از آب در قسمت های گوناگون صنایع وجود املاح کلیسیم و منیزیم با میزان بیشتر از اندازه نرمال است که به آن سختی آب گفته می شود. اغلب در منابع آب زیر زمینی به خاطر گذر  آب از لایه های مختلف خاک، سختی آب بیشتر از منابع آب سطحی است. از لحاظ بهداشتی سختی بیش از اندازه آب باعث نابسامانی در گوارش غذا و نیز به وجود آمدن سنگ کلیه خواهد شد به صورتی که بیشترین سختی  مجاز سختی کل برای استفاده آب آشامیدنی 500ppm است. اما می شود نتیجه گرفت که بی وزن کردن آب در تأسیسات صنعتی به مراتب بسیار با اهمیت تر و فوری تر از موارد تأمین نیاز های خانگی و شرب است به این دلیل که در بیشتر   صنایع آب مورد بهره برداری قرار میگیرد و در قسمت های پروسه و تولید می بایست بسیار خالص و بدون املاح باشد و اقتضا می کند که سختی آب خروجی از دستگاه سختی گیر دائما صفر پی.پی.ام باشد.
برای از بین بردن سختی آب روش های گوناگونی هست که می شود گفت رایج ترین روش ها برای حذف سختی بکارگیری از سختی گیر رزینی ( تبادل یونی ) و همچنین روش شیمیایی سختی گیری است.


سختی گیر رزینی - فیلتر پلی فسفات
سختی آب در سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و آب شرب تاسیساتی موجب تشکیل رسوب در لوله ها، پمپ‌ها، مبدلهای حرارتی، دیگ ها و ... می گردد که با کاهش انتقال حرارت، خوردگی و گرفتگی باعث ایجاد اختلال در تاسیسات می‌شود. به همین دلیل ضروری است که سختی آب حذف شود. یک راهکار متداول و سنتی استفاده از رسوب گیرهای رزینی است که املاح کلسیم و منیزیم را از آب جداسازی می‌نماید. رسوب زداها انواع مختلفی دارند اما سختی گیرهای کاتیونی در صنعت تاسیسات رواج دارند که دارای رزینهای شیمیایی سدیمی است که در هنگام عبور آب سخت از روی بستر رزین، املاح کلسیم و منیزیم با سدیم تعویض می‌شوند. رزین‌ها با املاح سختی به تدریج اشباع شده و کارایی جذب املاح سختی را از دست می‌دهند. بنابراین با استفاده از آب نمک رقیق 10 درصد با عملیات شستشوی رزین و بکواش، رزین‌ها احیا و به حالت اولیه بر می‌گردند.

اموارد کاربرد دستگاه سختی گیر رزینی :

سختی آب ناشی از وجود کاتیون های دو یا چند ظرفیتی، خصوصا یون های کلسیم و منیزیم محلول در آب می باشد که موجب بروز مشکلاتی شامل رسوب و تولید کف می شود. بالا بودن سختی آب (Hardness) موجب بروز مشکلاتی شامل موارد زیر خواهد شد:

- تشکیل رسوب بر روی دستگاه های حرارتی مانند دیگ های بخار، برج های خنک کننده، چیلر و لوله ها که موجب مسدود شدن مسیر لوله ها و شیرآلات، و کاهش بازدهی انتقال حرارت و افزایش مصرف سوخت می شود.

- نامحلول شدن و رسوب دادن مواد صابونی در هنگام ترکیب با سختی آب و در نتیجه کاهش بازدهی شوینده ها به دلیل مصرف بیشتر مواد شوینده در تماس با آب سخت

- تشکیل کف حاصل از واکنش بین یون های سختی در آب و صابون و در نتیجه ایجاد لک بر روی سطوح شیشه ای، فلزی، بطری ها و لوازم خانگی

مشکلات ذکر شده بیانگر اهمیت سختی گیری در صنعت آب و سختی گیری آب صنعتی و آب خانگی می باشند. سختی گیر رزینی متداول ترین دستگاه جهت کاهش پارامتر سختی آب می باشد که با استفاده از روش تعویض یونی و به کمک رزین های کاتیونی، کلسیم و منیزیم محلول در آب را از آن جدا می نماید. این رزین ها عملا کلسیم و منیزیم (سختی موقت) را با سدیم (نمک طعام) تعویض کرده و آب سخت (Hard water) را به آب نرم (Soft water) تبدیل می نمایند.

  • کاهش سختی آب های آشامیدنی
  • حذف سختی آب تغذیه دیگ بخار
  • حذف یا کاهش سختی آب سیستم های گرمایش و سرمایش
  • حذف یا کاهش سختی آب مورد نیاز در صنایع

مراحل عمکرد در سختی گیر رزینی در 5 مرحله صورت می گیرد :

ابتدا کنترل سختی آب توسط کیتهای سختی سنج انجام میگیرد و در صورت افزایش سختی خروجی آب نرم خروجی از سختی گیر

بک واش سختی گیر - سیکل شستشوی رزین ها  Back wash سیستم
سیکل احیای مستقیم رزین ها توسط محلول آب نمک - احیای سختی گیر
سیکل شستشوی آرام Slow Rines
سیکل شستشوی سریع Fast Rines
و در انتها بعنوان نتیجه فرآنید بالا سیکل عمکرد نرم سازی آب

برای نحوه محاسبه ظرفیت سختی گیر رزینی باید حتما با کارشناسان این امر تماس گرفته و با آنها در این زمینه مشورت نمایید.

معایب رسوب گیر های رزینی به شرح زیر است:
1-    سختی گیرهای رزینی در موتورخانه‌ها فضا اشغال می‌کنند. سازندگان با توجه به محدودیت فضاهای معماری و افزایش قیمت زمین تمایل دارند که حداقل فضا برای موتورخانه‌ها در نظر گرفته شود. سختی گیرهای رزینی علاوه بر اینکه بخشی از فضا را اشغال می‌نمایند، نیاز به  فضای سرویس و نگهداری هم دارند. علاوه بر این حمل و ذخیره‌سازی نمک جهت احیا سختی گیرهای رزینی هم فضا اشغال می‌نماید.
2-    بهره‌برداری از سختی گیرهای رزینی در فشار آب ورودی بیش از 4 بار امکان پذیر نیست. در ساخت و سازهای مرتفع، که برج خنک کن بر روی بام قرار دارد می بایست بخش دیگری از فضای ساخت و ساز در موتورخانه به مخازن آب نرم و پمپ‌های تحت فشار اختصاص داده شود.
3-    با توجه به محدودیت منابع آب کشور و بحران فراگیر آب، رسوب گیرهای رزینی بیشترین هدررفت آب را در زمان احیا و بکواش دارند. به طور متوسط  10 الی 20 درصد از آب مصرفی تاسیسات در سختیگیرهای رزینی به هدر می‌رود و بزرگترین عامل شوری آب‌های زیرزمینی است. آب دفع شده از رسوبگیرهای رزینی دارای مقادیر بسیار زیادی املاح سختی آب نظیر کلسیم و منیزیم و سدیم است که بیشترین صدمه  را به محیط زیست و منابع آبی  می‌زند. با حذف سختیگیر رزینی به راحتی 10% در مصرف آب سازمانها و ارگانهای دولتی و ساختمانهای تجاری و مسکونی صرفه جویی خواهد شد.
4-    رسوبگیرهای رزینی به دلیل پوسیدگی و خوردگی هر چند سال یکبار می‌بایست تعمیر اساسی یا تعویض گردند. آب نرم باعث افزایش نرخ خوردگی می‌شود که دلیل شهودی این مدعی  آن خوردگی محفظه سختی گیر رزینی است. همچنین رزینها به مرور زمان مستهلک شده‌، نیاز به تعویض دارند. با توجه به سختی بالای آب در ایران زمان تعویض رزینها بسیار کوتاه است.

نوشته شده در  پنج شنبه 97/11/11ساعت  9:41 عصر  توسط water 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
دستگاه سختی گیر رزینی و کارکرد آن
استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب در صنعت
[عناوین آرشیوشده]