سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ازن ژنراتور امروزه روش های مختلفی جهت ضد عفونی و از بین بردن باکتری ها و ویروس ها و … درصنعت آب و فاضلاب استفاده می گردد. یکی از روش های نوین و مورد استفاده که به تازگی استفاده ی گسترده ای پیدا کرده است، استفاده از گاز ازن O3 می باشد. لازم به ذکر است که گاز ازن به عنوان یکی از قوی ترین اکسید کننده ها و ضد عفونی کننده ها در طبیعت شناخته شده است. مکانیسم عمل به گونه ای می باشد که اکسیژن (O2) در حضور ولتاژ بالا (High Voltage) به O3 تبدیل می گردد. گاز ازن در آب قابل حل بوده و به صورت محلول در می آید.

امروزه یکی از اصلی ترین سیستم های که درگندزدایی و ضدعفونی کردن آب و فاضلاب موردتوجه بسیاربالایی قرار گرفته است استفاده از دستگاه ازن ژنراتور می باشد. که به دلیل نداشتن موادشیمیایی و زیان آور برای انسانها و یا جانوران درتمامی کشورهای پیشرفته جایگزینی مناسب کلرزن مایع و کلرزنگازی قرارگرفته است. به تازگی با توجه به شناخت و آشنایی با قابلیت های دستگاه ازن ژنراتور تمایلی زیادی به استفاده از این سیستم و جایگزینی با سایر روش های گندزدایی موجود را دارند. استفاده دستگاه ازن ژنراتور به جای استفاده از پکیج تزریق کلر یا سیستم های الکترولیز دراستخرهای شنا مورد استفاده قرار میگیرد. عوارضی از قبیل خشکی و سوزش پوست و چشم و حساسیت تنفسی بعضی از انسانها به بو و خاصیت کلر بیشتر استخرهای شنا و تفریحی بابت ضدعفونی آب استخر رو به استفاده از دستگاه ازن ساز آورده اند. این نوع سیستم ها با توجه به قیمت بالای که در ابتدا برای استفاده کنندها دارد ولی به مرور زمان از نظرصرف هزینه بسیار پایین تر از پکیج تزریق کلر می باشد.

ژنراتور ازن چیست و چه کاربردی دارد

استفاده از گاز ازن یکی از روش های نوین در ضدعفونی کردن آب می باشد. ازن O3  به صورت طبیعی در طبیعت یافت نمی شود. در واقع با تحت تابش قرار دادن O2  ازن تولید می شود. ازن ژنراتور برخلاف کلر هیچ باقیمانده ای در آب ندارد و سبب سوزش چشم و اثرات این چنینی نمی باشد.

در صورتی که دستگاه ازن ژنراتور و کلر زنی تواماً استفاده شود سبب کاهش مصرف کلر تا 80درصد می گردد.ژنراتورهای ازن موجود و سیستم تامین انرژی آن در واقع نسل سوم فناوری تولید ازن هستند. ژنراتورهای ابتدایی معمولا قادر بودند که روزانه 250 پوند ازن تولید کنند و بازدهی آن ها در صورت استفاده از هوای خشک یک درصد وزنی و در صورت استفاده از گاز اکسیژن با خلوص بالا، 4 درصد وزنی بود.

در مقایسه، قابلیت ژنراتورهای ازن کنونی این است که قادرند تا 4 هزار پوند ازن در روز تولید نمایند و با استفاده از اکسیژن با خلوص بالا بازدهی آن 10 تا 12 درصد وزنی است. پیشرفت فناوری ژنراتور ازن باعث کاهش چشمگیر هزینه ی انرژی مصرفی و مواد شیمیایی نسبت به نسل های قبلی شده است.

کاربرد ازن ساز در صنایع :

  • تصفیه خانه های آب و تصفیه خانه های فاضلاب های بهداشتی و صنعتی
  • استفاده از ازن در مجموعه استخرهای شنا
  • استفاده از ازن در استخرهای پرورش ماهی و میگو و شیلات
  • استفاده از ازن در تصفیه کردن و ضدعفونی کردن آب مورد نیاز در بعضی صنایع مانند صنایع دارویی، صنایع پتروشیمی و نفت، صنایع نساجی و …
  • استفاده از ازن در کارخانه های تولید آب شرب و سایر مایعات نوشیدنی
  • استفاده از ازن در ضدعفونی کردن سطوح و دیوار و ظروف کارخانجات مواد غذایی
  • استفاده از ازن در از بین بردن بوی نامطلوب در فضاهای مختلف
  • استفاده از ازن در بخش کشاورزی و گلخانه
  • ازن خانگی برای گندزدایی لباس و دیگر لوازم خانه…

مزایای استفاده از ازن

گاز ازن به واسطه خاصیت اکسید کنندگی بالایی که دارد، مانند سایر مواد ضدعفونی کننده، باکتری ها و آلاینده های موجود در آب را اکسید می کند. مزایای مهم استفاده از گاز ازن برای ضدعفونی آب استخر عبارتند از:

- خاصیت بالای اکسید کنندگی و قدرت بالای ضدعفونی

- کاهش مصرف سایر مواد ضد عفونی کننده از جمله کلر

- عدم تأثیر روی PH آب 

- افزایش کارایی فیلترها از طریق لخته کردن آلاینده ها و ذرات موجود در آب

مهمترین محدودیت ازن، ناپایدار بودن آن است. به همین دلیل، استفاده از ازن به تنهایی برای ضدعفونی استخر، توصیه نمی شود.

قیمت دستگاه ازن ساز

ازن ساز تولیدی شرکت های مختلف با توجه به کیفیت محصولات مورد استفاده در ساخت پکیج تزریق ازن متفاوت است. شاید بتوان گفت قیمت دستگاه ازن زن در مقیاس های کوچک پارامتری وابسته به جنس قطعات مصرفی دارد ولی در سایزهای بزرگ بطور مثال در تعیین قیمت یک دستگاه ازن ژنراتور 2 کیلوگرم در ساعت تکنولوژی تولید دستگاه ازن ساز اهمیت زیادی دارد. برای آگاهی از قیمت ازن ساز نیاز دارید تا با کارشناسان این امر تماس حاصل نمایید.


نوشته شده در  جمعه 98/8/17ساعت  8:16 عصر  توسط water 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
دستگاه سختی گیر رزینی و کارکرد آن
استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب در صنعت
[عناوین آرشیوشده]